Nå får den karakteristiske eneboligen i Eidsnes utenfor Ålesund besøk fra fjern og nær, i tillegg til stor oppmerksomhet i sosiale medier.
Lise drømte om å tegne sitt eget hus allerede som barn. Hun visste til og med at det skulle ligge i Eidsnes. Men den minimalistiske stilen kom først for tre–fire år siden. Lise er et tilfelle av drastisk stilendring. Tidligere var det på ingen måte det strenge, nordisk uttrykket som preget hjemmet, men overdådig shabby chic-stil med lysekroner, stripete tapet og chesterfield-inspirerte møbler.
– Jeg blir småkvalm når jeg ser bilder av vår gamle bolig. Stilen var ikke «meg» i det hele tatt, og jeg vet ærlig talt ikke hvorfor jeg bodde slik. Idéhus bidro til at jeg innså hvor feil stilen var for meg, forklarer Lise.
Hun kom nemlig til Idéhus med planen om å bygge et klassisk herskapshus – en symmetrisk enebolig med søyler ved inngangspartiet og utskjæringer langs vinduskarmene.
– «Du er da ikke herskapelig du, du er moderne». Dette var beskjeden jeg fikk fra Idéhus under en av de første samtalene vi hadde. De skjønte nok dette på bakgrunn av hva jeg sa og ideene som begynte å spire hos meg.
Etter dette begynte Lise å boble av kreativitet. Hun hadde drømmehuset i tankene, men det å få dem fra hodet til tegnebrettet var vanskelig, forklarer hun:
– Vi samarbeidet tett med Idéhus-arkitektene for å få det til. Vi diskuterte, tegnet og flikket. I alt ble hustegningen endret 25 ganger over 2–3 måneder. Jeg fikk stadig nye åpenbaringer og var en utfordring for Idéhus – en utfordring de taklet. Både de dyktige folka hos Idéhus Ålesund og kjedekontoret i Trondheim lyttet til meg. De var tålmodige og strakk seg langt for å levere det jeg forestilte meg. Jeg er sikker på at ingen ville håndtert meg slik Idéhus har gjort. De fant måter å løse alle mine utradisjonelle påfunn.
Hun var blant annet fast bestemt på å ha store vinduer og svimlende takhøyder. I entreen er det hele 7 meter fra gulv til tak.
– Det verste jeg vet er hus med trange, klaustrofobiske ganger, så jeg visste tidlig at den tradisjonelle gangen skulle byttes ut med en luftig hall, sier Valø.
Trappen i eik og glass inviterer deg opp til husets andre plan, hvor takhøyden er opp til 4,1 meter.
Da tanker var blitt til tegning, skulle strekene på arket endelig bli til linjer i landskapet. Ekteparet Valø var sterkt involvert også i byggeprosessen.
– Jeg var en liten plageånd som inspiserte byggeplassen hver eneste dag, gjerne i flere timer i strekk, humrer Lise.
Det var særlig viktig for henne å være med da rominndelingen startet. Lise mener denne delen av byggeprosessen er den viktigste.
– Det som er bra på tegningen, fungerer ikke alltid i praksis. I samråd med Idéhus brukte vi mye tid på å finjustere planløsningen. Timene vi la ned i arbeidet er 100 prosent verdt det i dag.
Valø-huset i Leirvågdalen har fått stor oppmerksomhet i sosiale medier. Lise, som er manageren til en av Norges største mote- og interiørbloggere, Eirin Kristiansen, har også opparbeidet seg en enorm følgerskare selv. De drøyt 32 000 interiørinteresserte følgerne inspireres daglig av arkitektur og interiør.
I tillegg åpner familien hjemmet for fremmede. Som et av Idéhus sine visningshus får de ofte besøk av folk som har konkrete byggeplaner eller bare leker med tanken om sitt eget, arkitekttegnede hjem.
– Å være visningshus er en av våre måter å takke Idéhus for det unike samarbeidet, understreker Lise.
Selv om drømmehuset står ferdig, vil interiørinfluenceren alltid lete etter nye prosjekter – enten det er å designe sin egen bordkolleksjon eller ommøblere stua.
– Jeg er dessuten helt sikker på at jeg vil tegne enda et hus i fremtiden. Og da vet jeg hvem jeg vil ha ved min side.
Fakta om Valø-huset i Leirvågdalen 39: