Det er et fristed som ikke tillater stress og mas – et hjem nummer to hvor batterier lades og minner skapes. Ja, hytta har gitt livsglede i generasjoner, og slik vil det nok fortsette å være. I tillegg til at Idéhus planlegger å starte samarbeid med flere hyttebyggere i tiden som kommer, melder flere av dagens samarbeidspartnere om en økning i etterspørselen.
– Hyttesalget har vært jevnt og godt i en lang periode, men i løpet av de siste tre årene har det tatt seg ytterligere opp. Vi har virkelig fått bekreftet at nordmenn elsker hyttelivet.
Det sier Bjarne Holsen, daglig leder i BH Bygg. Idéhus-forhandleren holder til i Eidfjord i Hordaland – en naturskjønn kommune med flere attraktive hytteområder.
I fjor begynte tømrerfirmaet å bygge infrastruktur og nøkkelferdige hytter på 25 mål i Sysendalen. Området ligger like ved Hardangervidda, midt i et sant paradis for alle som liker jakt og friluftsliv sommer som vinter. Hyttefeltet består av totalt 14 tomter, og seks er solgt allerede.
– Så langt er fire hytter overlevert til eierne, mens to av de solgte er under bygging. Til våren er det byggestart på de resterende åtte hyttene, forklarer Holsen.
Dessuten er byggingen av et par hytter i Maurseth-området i gang, noe som betyr at de tre håndverkerne i BH Bygg har full timeplan ut 2018.
Den erfarne hyttebyggeren sier at nordmenn på hyttejakt først og fremst leter i nærheten av hjemmet sitt. Flere og flere ser ut til å ønske at hytta skal være mer enn en destinasjon for ferier og høytider.
– De vil ha muligheten til å kunne komme seg til hytta på under to timer, slik at de kan legge også de kortere helgeturene dit, forklarer Holsen.
Ifølge ham er det noe som går igjen også når det kommer til utforming. Hytter på rundt 100 kvadratmeter med tradisjonelt preg er de mest populære, særlig på fjellet. Men mange ønsker det lille ekstra.
– Alle som velger Idéhus kan enkelt gjøre tilvalg og endringer, både ute og inne. Dette setter mange stor pris på. I det siste har jeg sett flere eksempler på at fjellhyttene får elementer fra de klassiske kysthyttene, som blant annet større vindusflater og mer luftige rom. Idéhus-katalogen er det perfekte utgangspunktet for deg som ønsker en kvalitetshytte med gode romløsninger – og en egen snert, sier Holsen.
Idéhus regner med å selge rundt 60 hytter før 2017 er over. Markedsleder John Fornes tror dette er starten på noe enda større.
– Vi ser enormt potensial i hyttemarkedet, og planlegger derfor å starte samarbeid med flere forhandlere i de typiske hytteområdene. På den måten vil vi legge til rette for at nordmenn over hele landet kan få oppfylt hyttedrømmen, sier Fornes.