Et moderne kjøkken må være effektivt, logisk og «lettjobbet»; tilpasset husstandens livsstil sier Haugen. På samme måte som det er viktig at planløsningen i et helt hus gir opplevelse av flyt, gjelder det også for ett rom som kjøkkenet. Et brukskjøkken skal selvfølgelig se skikkelig ut og være godt utstyrt, men funksjonalitet og brukervennlighet er viktigst. Design er selvfølgelig viktig, men bør ikke få overskygge funksjon. Det hender jeg må minne kunder på det, smiler hun.
– Kjøkkenet blir mer og mer som et møbel. Folk velger kjøkken som skal inngå i helheten. Det skal matche og reflektere husets design, interiør og husstandens livsstil, registrerer Haugen. Det betyr alt fra klassiske kjøkken av «herregårds»-type, via landlig idyll, fransk bistro til ultramoderne, industriell, urban design. Veggmontering er heller ikke eneste løsning. jøkkenet kan gjerne bygges som en kombinasjon av tårn og øy med skap og benker midt i rommet, med sitte-, arbeids-aktivitetsplasser ved veggene. Hilde Haugen har jobbet i kjøkkenbransjen i 30 år og er imponert over aktørenes evne til kreativitet og nytenkning. – Ikke minst gjelder det Sigdal. – Vi vil og skal være best, understreker hun og skjenker oss kaffe i en kopp hvor det står: «Kundens drøm – vår stolthet». Det dyreste kjøkkenet Haugen har tegnet for en kunde, kom seg på 900.000 kroner. I praksis er det ingen øvre grense. Det hindrer ikke at alle i en normalt stor bolig kan få et veldig godt, funksjonelt og lekkert kjøkken fra 100.000 kroner og oppover, sier hun.
– Er det mulig å peke på en hovedtrend, utover at alt er lov?
– Stadig flere velger malte kjøkken. Deler av kjøkkenet kan fortsatt gjerne være hvitt, men da helst i kombinasjon med andre farger. Kjøkken i svart og grånyanser er blitt kjempepopulært, men andre farger melder seg sterkt på, også i fargevalg er alt lov. Sigdal har 66 farger i sitt standard-utvalg, men i prinsippet kan man få størstedelen av kjøkkenet sitt malt i hvilken som helst fargenyanse, sier Hilde. Samtidig er trefronter på vei tilbake, særlig gjelder det eik. Benkeplater finnes i ulike materialer, men i dag er stein/granitt det de fleste foretrekker, sier Haugen. Hun anslår at det står for 60% av leveransene. En annen trend er at kombiskap for kjøl/frys er på vei ut. De fleste ønsker store kjøleskap. Mange har også fått øynene opp for oppbevaring av ferske matvarer i kjøleskuffer. Hvitevarer skal i størst mulig grad være integrerte, og farger er i ferd med å overta for stål. Det er også populært med diverse kjøkkenmaskiner/utstyr som er skjult under benkeplaten, men kan heves og senkes elektrisk.
Innmat og funksjonalitet teller
Det begynner å bli noen år siden menn begynte å engasjere og markere seg i valg av kjøkkenløsninger, og den trenden bare forsterkes. Det har nok ført til økt fokus på diverse fancy kjøkkenutstyr/maskiner, mener Haugen. Hvitevareleverandørenes utstyrslister er jo som en «godtebutikk» - med veldig mye man kan ha lyst på. Haugens egen «favoritt» på kjøkkenet er ikke i «gadget»-kategorien. – For meg teller «innvendig utstyr», altså innmaten i skuffer og skap aller mest, og at disse lokaliseres på en mest mulig praktisk måte i forhold til koke/stekesoner og vask. Og så har jeg lært å bli glad i kjøkkenarmatur som gir kokende vann i springen, innrømmer hun.
– Hva er viktigst når man skal velge kjøkken?
– Først og fremst kundens behov og bruk. Det er der vi starter alle våre kundesamtaler. Derfor lønner det seg for en husbygger å involvere kjøkkenleverandøren så tidlig som mulig i prosessen, sier Hilde. Da blir resultatet best. Sigdals kjøkkenelementer kan tilpasses individuelt, og vi tilbyr om ønskelig også ren «skreddersøm», sier hun. Det norske jennomsnittskjøkkenet vokser i størrelse. Fortsatt dominerer åpne løsninger; gjerne atskilt fra spisestue/salong med en stor kjøkkenøy. – Men faktisk begynner vi å se at kunder ønsker seg eget kjøkken, med dør, forteller Hilde. Om det er en trend som er kommet for å bli, er for tidlig å si.
– Kjøkkenet har utviklet seg til å bli mer enn et sted å lage mat?
– Ja, det kan kalles flere ting; husets hjerte, knutepunkt, sentrum. Rett og slett en sosial arena, og det er noe kjøkkenprodusenter tar hensyn til. For de aller fleste er kjøkkenet et flerbruksrom. Selv om matlaging fortsatt er basisaktiviteten, er kjøkkenet blitt et sted for lekselesing, oppdatering av familiens ulike gjøremål, avkobling og den gode samtalen. Kjøkkenet er ofte stedet for «nachspiel» også; stedet hvor de siste gjestene samles etter at festen/selskapet er slutt. Vi ønsker også å stimulere til at kjøkkenet blir et sanselig opplevelsesrom som appellerer til følelsene gjennom både syn, hørsel og lukt.
– Folk i dag er også i økende grad opptatt av klima og miljø. Hva tenker Sigdal om det? Har det relevans for kjøkken?
– Absolutt, understreker Haugen. Sigdal er opptatt av miljøet, og får stadig flere Svanemerkede kjøkken. Det skjer en kontinuerlig utvikling på materialvalg med tanke på bærekraftige løsninger. Sigdal er også den eneste norske kjøkkenprodusenten med fabrikk i Norge, poengterer hun. Det bidrar til at leveransene blir så kortreiste som mulig. Sigdal er også i ferd med å bygge en ny,avansert malefabrikk for enda mer miljøvennlig produksjon i en tid hvor malte kjøkken er svært populært. Ikke minst er kvalitet og holdbarhet viktig også i miljøperspektiv. – Sigdal lager ikke brukog-kast-kjøkken; våre kjøkken skal gjerne vare i lang tid, sier Hilde Haugen. Hun passer også på å minne om at mange av Sigdals kjøkken- og baderoms-elementer med fordel kan brukes til innredning av andre rom i huset.